Før du kan legge inn produkter, så må du opprette kategorier slik at det blir lett å finne produktene.
Klikk skjermbildet under for stort bilde, men det du skal trykke på her er Opprett ny-knappen, markert med det røde tallet 1. Denne plasseringen for å opprette nye elementer vil du se igjen i hele butikken, slik som å opprette nye produkter, nye moms-satser, nye brukere osv.
For nå, klikk Opprett ny knappen for å komme til skjermbildet for å opprette kategorier.

Legg merke til at vi lar være å vise alle muligheter som standard. Ved å klikke Siden 2 får du se enda flere valg, slik som fulltekst-redigering av hvordan kategorien skal se ut.
Side 1

Kategori er navnet på kategorien din. Bør være kort og presist, slik som f.eks. Smykker.
Intro, kort for introduksjon, er i likhet med alle andre felter her valgfritt felt. Her kan du skrive en kort introduksjon som vil havne øverst på siden i denne kategorien.
Har du veldig mange kategorier, så vil du ofte la dette feltet være tomt. Intro lar deg sette et mer personlig preg på kategorien og kanskje tilby litt veiledning til produktene i kategorien.
For eksempel kan du skrive «Her har vi et utvalg av de fineste smykkene laget i Norge. Alle smykkene er håndlaget.». Om du bare vil ha en kort presentasjon, så kan du la det være med dette.
Om du ønsker en lengre intro, klikk på Side 2 og du kan her redigere kategorisiden i mer detalj.
Under velger du om denne nye kategorien skal være under en annen kategori, altså en underkategori. I helt ny butikk vil det ikke være noen valg her, siden det ikke finnes noen kategorier. Så du kan la denne boksen være for nå.
Nr betyr rekkefølge på kategorien. Altså om kategorien skal komme først, sist eller litt ut i listingen på forsiden av butikken din. Ha et lavt nummer for å prioritere kategorien høyt.
Bilde, her kan du velge et bilde som vil vises på kategorisiden.
Bildevisning er om du skal tillate en såkalt slider eller bildegalleri. Dette bildegalleriet lar deg vise frem utvalgte produkter i kategorien for å fremme mersalg. Du kan skru av/på for hvert produkt.
Side 2
Hvis du klikker side 2, så kan du redigere kategorien ytterligere. Slik som vist under. Du kan legge inn ubegrenset med bilder, endre hvordan tekster ser ut med mer.
Klikk bildet for stor versjon.
Hvis du ikke skriver inn noe i feltet SEO, så lager systemet automatisk dette for deg. SEO betyr her søkeordvennlig kategori eller URL for kategorien. Dette gjør at Google og andre søkemotorer lett finner kategorien din, samtidig som adressen ser bra ut.
I eksempelet med Smykker, så vil f.eks. kategorien bli vist som https://demo.minbutikk.no/smykker. Har du en underkategori til smykker som heter Smykker Smøla, så blir URL noe lignende demo.minbutikk.no/smykker/smoela /. Dette fordi Google og andre ikke skjønner særnorske tegn så godt enda. Merk at alle kategorinavn blir i små bokstaver, dette ser bra ut.
Hvis det allerede finnes en kategori med samme navn, så vil systemet automatisk legge på et tall slik som smykker-21. Dette gjør at Google og andre fortsatt vil indeksere smykker og lett finne frem til kategorien din.